It’s All Too Much – The Beatles

The Beatles, YELLOW SUBMARINE

composed by George Harrison ©1968 Northern Songs Ltd.
 

君の瞳を覗きこむと
そこには僕への愛があふれている
深く深く入っていくと
もっともっとたくさん見えてくる

 
1968年に公開されたビートルズをモデルにしたアニメーション映画YELLOW SUBMARINEで使用され、翌1969年にリリースされた同名のサウンドトラックアルバムの5曲目に収録された曲。ジョージ・ハリスンの作品で、LSDの体現について書かれたもの。

フィードバックを多用するギター、隙間のないオルガン、レガート気味のベース、ラフなシンバルのドラム、多種多様なパーカッション…これらが織りなす重厚なサウンドは他のビートルズの楽曲とは一線を画している。ほぼGのワンコードで、REVOLVERに収録されたジョン・レノンの「トゥモロー・ネバー・ノウズ」のジョージ版と言えるかもしれない。
知名度的には弱い曲であるがミュージシャンからの人気は高く、意外に多くのカバーバージョンが存在する。


George Harrison (1980)
It’s All Too Much’ was written in a childlike manner from realizations that appeared during and after some LSD experiences and which were later confirmed in meditation.

 

George Harrison (1999)
I just wanted to write a rock ‘n roll song about the whole psychedelic thing of the time– ‘Sail me on a silver sun/ Where I know that I am free/ Show me that I’m everywhere/ And get me home for tea.’ (laughs) Because you’d trip out, you see, on all this stuff, and then whoops! you’d just be back having your evening cup of tea! ‘Your long blond hair/ And your eyes of blue’ –that was all just this big ending we had, going out. And as it was in those days, we had the horn players just play a bit of trumpet voluntarily, and so that’s how that ‘Prince Of Denmark’ bit was played (in the fade-out). And Paul and John just came up with and sang that lyric of ‘your eyes of blue.

My Recording Data

Environment

HostApple iMac MC509J/A
ApplicationApple Logic Pro 10.0.6
Audio I/FRoland UA-55

 

Tr.1 :: Drums 1

  • KONTAKT 5 – Abbey Road 60s Drummer Late Full Kit
  • Channel EQ > Space D > Limiter

 

Tr.2 :: Drums 2

  • KONTAKT 5 – Abbey Road 60s Drummer Late Full Kit
  • Channel EQ > Space D > Limiter
  • メイントラックとは別にハイハットが聴こえる。オーバーダビングされているのかな?メインとは別トラックに配置。

 

Tr.3 :: Hand Clap

  • KONTAKT 5 – Abbey Road 60s Drummer Late Full Kit
  • Channel EQ > Space D > Limiter

 

Tr.4 :: Cowbell

  • exs24 – Percussion Kit
  • Gain > Channel EQ

 

Tr.5 :: Percussion

  • exs24 – Percussion Kit
  • Compressor > Channel EQ > Limiter
  • 何の音だろう?古いリズムマシンのスネアのような。結構音量大きい。

 

Tr.6 :: Tambourine

  • Tambourine (Headless)
  • Limiter > Channel EQ > Space D

 

Tr.7-11 :: Feedback E.Guitar 1-5

  • Fender Japan ST54-95LS (P.U. selecter = center)
  • Guitar Rig > Exciter > ADT > Space D
  • フィードバック音のためのトラック。イントロで4トラック、メインパートに入ってから1トラック。オーバーラップさせる必要があるのでトラックは全部分けた。

 

Tr.12 :: Feedback E.Guitar 6

  • Gibson Les Paul Traditional (P.U. = treble)
  • Guitar Rig > Exciter > ADT
  • フィードバック音のためのトラック。メインパート用。

 

Tr.13 :: E.Guitar 1

  • Fender Japan ST54-95LS (P.U. selecter = center)
  • Guitar Rig > Channel EQ > Exciter > ADT
  • コードストロークがメイン。ローコード。バランスは小さめ。

 

Tr.14 :: E.Guitar 2

  • Gibson Les Paul Traditional (P.U. = treble)
  • Guitar Rig > Channel EQ > Exciter > ADT
  • 5Fにカポ装着してコードストローク、オブリガード、間奏。こちらはやや音量大きめ。

 

Tr.15 :: E.Guitar 3

  • Fender Japan ST54-95LS (P.U. selecter = center)
  • Guitar Rig > Exciter > ADT
  • 音が足りなかったので追加したサポートトラック。

 

Tr.16 :: Bass

  • Rickenbacker 4001 C64 (P.U. = front + rear)
  • Guitar Rig

 

Tr.17 :: Organ

  • Logic Vintage B3
  • Compressor > Channel EQ > Overdrive > Exciter > Limiter > ADT

 

Tr.18 :: Trumpet

  • KONTAKT 5 – Trumpet Ensemble
  • Exciter

 

Tr.19 :: Bass Clarinet

  • KONTAKT 5 – Clarinet

 

Tr.20 :: Voice

  • 曲の冒頭に入ってる”To your mom !”。地声で。
  • Channel EQ > Compressor > Space D

 


How to make feedback sound ?

Using Native Instruments AU plugin ‘Guitar Rig’.
Here shows the screenshot of its setting for your reference.
feedback1 feedback2 feedback3


History

2014.02.22: version 2.0
2003.11.22: version 1.0

Diary

 


Sources