Nowhere Man 【ひとりぼっちのあいつ】 – The Beatles

composed by John Lennon & Paul McCartney ©1965 Northern Songs Ltd.
 

彼は本当に行き場のない男
どこでもない場所に座り込んで
誰のためでもない考えを巡らせてる
自分の意見は持っていない
自分の行き着く先もわからない
そんな彼は君や僕にちょっと似ていないかい?

 

ビートルズが1965年にリリースしたアルバムRUBBER SOULの4曲目。クレジットはLennon – McCartneyだが、実質的にはジョン・レノンの作品である。

彼がパラノイア状態だった自分について書いた作品。彼はこの当時マリファナやLSDにかなり深くのめり込んでいた。


John Lennon (1980)
I’d spent five hours that morning trying to write a song that was meaningful and good, and I finally gave up and lay down. Then ‘Nowhere Man’ came, words and music… the whole damn thing, as I lay down. So letting it go is what the whole game is. You put your finger on it, it slips away, right? You know, you turn the lights on and the cockroaches run away. You can never grasp them.
 
ある朝、僕は5時間くらい曲の構想を考えてた。意味のある、いい曲を書きたいと思ってね。でもいつまでたってもできなくて、とうとう諦めて横になったんだ。そしたら突然Nowhere Manって言葉とメロディーが浮かんできた。あとはその流れに身を任せて感じるままに指を動かして…わかるかい?灯りをつけたらゴキブリが逃げ出した。こうなるともう絶対に捕まえられないよ。

Paul McCartney (1984)
That was John after a night out, with dawn coming up. I think at that point in his life, he was a bit wondering where he was going.
 
ジョンだよ。夜が明けて、朝を迎えたんだ。この頃の彼は自分がこの先どこへ向かうのかをちょっと心配していたんだと思う。

Paul McCartney (1988)
I remember we wanted very treble-y guitars– which they are– they’re among the most treble-y guitars I’ve ever heard on record. The engineer said, ‘Alright, I’ll put full treble on it,’ and we said, ‘That’s not enough.’ He said, ‘But that’s all I’ve got.’ And we replied, ‘Well, put that through another lot of faders and put full treble up on that. And if that’s not enough we’ll go through another lot of faders.’ They said, ‘We don’t do that,’ and we would say, ‘Just try it… if it sounds crappy we’ll lose it, but it might just sound good.’ You’d then find, ‘Oh it worked,’ and they were secretly glad because they had been the engineer who put three times the allowed value of treble on a song. I think they were quietly proud of those things.
 
思い切りトレブルをきかせたギターにしたかった。エンジニアが「わかった。トレブルをフルにしよう」って言った。僕らは「ダメだ。まだ足りないよ」、そしたら彼は「でもこれが限界なんだ」って。「じゃぁそれを別のフェーダーに繋いでトレブルを上げてみてくれよ。それでも足りないければそいつをまたさらに別のフェーダーに繋げばいいんだ」。彼らは「そんなことやらない」と言うから「とにかく試してみてよ。もしおかしな音になったら僕らは負けを認めるから。でもきっといい音になると思う」。で、やってみたら「おお!うまくいったぞ!」ってね。エンジニアは喜んだと思うよ。これまでの3倍のトレブルが出せたんだからね。

Recording Data

Environment

HostApple iMac MC509J/A
ApplicationApple Logic Pro 10.2.2
Audio I/FRoland UA-55
 

Tr.1 :: Drums

  • KONTAKT 5 – NI ABBEY ROAD 60S DRUMMER
  • Channel EQ > Compressor > Space D > Limiter

 

Tr.2 :: Bass

  • Rickenbacker 4001 C64 (mix – full)
  • Guitar Rig > Compressor

 

Tr.3 :: A.Guitar 1

  • Headway HD-113 SE/STD
  • Channel EQ > Compressor > Limiter > ADT
  • 2FカポでDフォーム

 

Tr.4 :: A.Guitar 2

  • Headway HD-113 SE/STD
  • Channel EQ > Compressor > Limiter
  • 原曲にはないパート。アンサンブルの薄さを補うために入れた。カポなし。

 

Tr.5 :: E.Guitar 1

  • FGN NCST-10R (rear)
  • Guitar Rig > Channel EQ > Compressor > ADT

 

Tr.6 :: E.Guitar 2

  • FGN NCST-10R (rear)
  • Guitar Rig > Channel EQ > Exciter > Compressor

 

Tr.7 :: Vocal

  • Channel EQ > Limiter > Compressor > Space D > ADT
    (> Bus > Ensemble > Space D > Compressor)
  • 主旋律

 

Tr.8 :: Chorus 1

  • Channel EQ > Compressor > Space D > ADT
    (> Bus > Ensemble > Space D > Compressor)
  • コーラス・上パート

 

Tr.9 :: Chorus 2

  • Channel EQ > Compressor > Space D > ADT
    (> Bus > Ensemble > Space D > Compressor)
  • コーラス・下パート

 


History

2016.04.30: version 2.1.1
2016.04.26: version 2.1
2011.06.09: version 2.0
2002.11.11: version 1.0

Diary


 


Sources