*** You can find Score / TAB of my playing on YouTube ***

I Will – The Beatles

The Beatles, THE BEATLES (White Album)

composed by John Lennon & Paul McCartney ©1968 Northern Songs Ltd.
 

僕がどれだけ長い間君を愛していたかなんて 誰も知りはしない
僕はまだ君を愛してるんだ 君にはわかるよね?
待ち続ける寂しい人生を送らなければならないのかな?
君がそう望むなら 僕はそうするよ

 
ビートルズが1968年にリリースしたアルバムTHE BEATLES (White Album)の16曲目。クレジットはLennon – McCartneyだが実質的にはポール・マッカートニーの作品で、後に彼の妻となるリンダ・イーストマンへの愛を綴った曲。

レコーディングでは67ものテイクが重ねられた。このセッション中に「クライ・ベイビー・クライ」と「レボリューション9」のつなぎに使われた♪Can you take me where I came from, can you take me backという一節が偶発的に生まれて録音された。さらに”Los Paranoias”や後にシラ・ブラックに提供した”Step Inside Love”もこの時にできたものである。

ベーシックトラックではポールがボーカルとギター。ジョン・レノンとリンゴ・スターがパーカッションを担当し、ジョージ・ハリスンは参加していない。
これにポールがスキャットベース、ギター、コーラスをオーバーダブ。結果的にメインのパートをほぼ彼一人でやっていることになり、完成された曲を聴くとポールのワンマンレコーデイングのような印象を受ける。


Paul McCartney (1968)
We’re not just completely rock & roll. We’re not just completely one kind of group. ‘Cuz like, when we played in Hamburg, we didn’t just do rock all evening ‘cuz we had to have these sort of fat old businessmen coming in and saying… (jokingly) or THIN old businessmen, as well, were coming in and saying ‘Play a mambo. Can you do a rhumba?’ And we couldn’t just keep saying no, you know, so we had to get into mambos and rhumbas a bit. So this kind of thing is like a pretty sort of smootchy ballad– ‘I Will.’ I don’t know if it’s getting off the subject, but that’s why there’s great variety in this LP– ‘cuz in everything we do, you know, we just haven’t got one bag, you know. And ‘cuz on one hand you’ll get something like ‘I Will’ and then you’ll get ‘Why Don’t We Do It In The Road,’ you know. Just completely different things– completely different feelings… But it’s me singing both of them. It’s the same fella. Uhh, and I’ve wrote both of them, you know. So you can’t explain it. I don’t know why I do ‘Why Don’t We Do It In The Road’ shouting it like that… and then do this sort of smootchy laughing American ‘Girl From Ipenema.’

PAUL McCartney (1994)
I was doing a song, ‘I Will,’ that I had as a melody for quite a long time but I didn’t have lyrics to it. I remember sitting around (in India) with Donovan, and maybe a couple of other people. We were just sitting around one evening after our day of meditation and I played him this one and he liked it, and we were trying to write some words. We kicked around a few lyrics, something about the moon, but they weren’t very satisfactory and I thought the melody was better than the words… it’s still one of my favorite melodies that I’ve written. You just occasionally get lucky with a melody and it becomes rather complete and I think this is one of them– quite a complete tune.

My Recording Data

Environment

HostApple iMac MC509J/A
ApplicationApple Logic Pro 9.1.7
Audio I/FRoland UA-55

 

Tr.1 :: Percussion

  • YAMAHA FG-520 TBS
  • Gain > Chan EQ > Space Dsn
  • 「ジョンが金属を木片で叩いている」とされるパート。素性が全然わからないんだけど音がそれっぽければいいかと思い前曲のWhy Don’t We Do It In The Roadと同じくギターのボディーをタップ。今回は天板を叩いた。

 

Tr.2 :: Maracas

  • Maracas
  • Compressor > Limiter > Space Dsn

 

Tr.3 :: Conga

  • KONTAKT 5 – Conga
  • Gain
  • スコアでは「Bongo」になってるんだけど…Congaなんじゃない?これ。

 

Tr.4 :: Guitar 1

  • YAMAHA FG-520 TBS
  • Chan EQ > Space Dsn > ADT
  • コードストローク

 

Tr.5 :: Guitar 2

  • Roland VG-88
  • Multipress > Chan EQ > Space Dsn > ADT
  • 12弦ギターのパートなんだけど持ってないので、6弦で弾いてピッチシフターで音作り…と思って録音したのだが、どうもしっくりした音にならないので久しぶりにV-Guitar使った。低音削って、コンプでならして、ADTはほどほどで。

 

Tr.6 :: Bass

  • Compressor > VocalTrf > Chan EQ
  • なにせやったことのないパートなので歌はともかくトラック処理はどうしたらいいか皆目検討がつかない。

 


History

2013.05.21: version 2.0
2003.07.29: version 1.0

Diary


 


Sources